Mieszkańcy Zielonej Góry i miłośnicy aktywności fizycznej w końcu doczekają się rozwiązania, które z powodzeniem cieszy w innych krajach w Polsce i za granicą. Prezydent miasta Janusz Kubicki ogłosił właśnie przetarg na budowę systemu roweru miejskiego w mieście. Projekt zakłada powstanie 36 stacji z 360 rowerami do wypożyczenia.
Trochę historii
Ciekawostką jest to, że idea roweru miejskiego nie jest wymysłem ostatnich lat. Za pioniera „dzielenia się rowerem” uznaje się Luuda Schimmelpenninka. Za główne hasło pomysłu wypożyczenia rowerów można uznać zasadę sharing economy: „Mając coś na własność, możesz podzielić się tym z innymi”. Pierwsze rowery miejskie powstały w Amsterdamie jako protest organizacji Provo, która walczyła o ochronę środowiska. Akcja „Plan białych rowerów”, której liderem był Luud Schimmelpennink zakładała w 1965 roku zostawienie w różnych częściach miasta rowerów pomalowanych na biało. Taki środek komunikacji miał być darmowy i dostępny dla wszystkich. Właśnie ta akcja była początkiem do stworzenia systemu rowerów miejskich. Pierwszy system wypożyczalni rowerów, który najbardziej przypomina obecny powstał w Danii w latach 90. Dobra infrastruktura i odpowiednie ceny sprawiły, że świadomość ekologiczna wśród mieszkańców miast się zwiększyła. Rower miejski oprócz Danii z czasem pojawił się w Amsterdamie, Wiedniu i Paryżu. Z czasem fala popularności rozlała się na całą Europę.
Zielonogórski Rower Miejski
O tym jak pozytywny wpływ na zdrowie i kondycję ma jazda na rowerze nie trzeba nikomu mówić. Rower miejski to nie tylko rozwiązanie wspierające aktywność fizyczną, ale również sposób na zakorkowanie miasta.
W ramach Zielonogórskiego Roweru Miejskiego mają powstać m.in. stacje rowerowe z wyposażeniem oraz oprogramowaniem do monitorowania i obsługi systemu. Na cały system Zielonogórskiego Roweru Miejskiego wchodzić będzie 360 rowerów, które dostępne będą na 36 stacjach.
Stacje będą znajdować się w takich punktach jak:
Źródło: www.zielonanews.pl, sen.fpiec.pl